01 lutego 2015

Jasny chleb na zakwasie, łatwy

Print Friendly and PDF
Jasny chleb na zakwasie, łatwy

Bardzo spodobało mi się to, co o tym chlebie napisała autorka blogu, z którego zaczerpnąłem przepis. Otóż napisała ona, że od czasu do czasu ma ochotę upiec prosty chleb, z kilku składników, bez większego wysyłku i wkładu pracy, ale ze stuprocentową gwarancją udanego wypieku. No i poza tym - chleb smaczny. Jak napisała dalej - chlebowe epopeje muszą mieć swój odpowiedni czas. I z tym całkowicie się zgadzam :)
Tak więc prezentuję chleb składający się dokładnie z 4 składników i 4 godzin pracy. Chleb na zakwasie w sam raz na wypiekanie, kiedy się zaczyna przygodę z zakwasem, albo ma się na jakiś czas po dziurki w nosie „wyrafinowanych” ;) przepisów.
Jasny chleb na zakwasie z dodatkiem drożdży. Ponieważ mąki żytniej (tej z zakwasu) jest ponad 13 %, chleb można zaliczyć do pieczywa mieszanego. Takim mianem określa się chleby robione z mąki pszenne i żytniej, gdzie udział mąki żytniej wynosi od 10 do 90 procent.
Ilość składników jest przewidziana na jedną foremkę na chleb kilogramowy. Z ciasta można przygotować bułki, ale trzeba pamiętać o odpowiednim skróceniu czasu wypiekania - około 20 minut.
P.S. Chleb piekłem w kupionej niedawno stalowej foremce, tłoczonej, z zaokraglonymi końcami. Foremka jest stosunkowo długa i wąska, ale chleb fantastycznie się w niej upiekł. Foremkę wystarczy nasmarować smalcem, a chleb sam z niej wyskakuje. Przed pierwszym pieczeniem trzeba foremkę wyprażyć, ale o tym już pisałem wcześniej. W takich foremkach wypieka się chleby graham, te tradycyjne.

P.P.S. Ponieważ, w odróżnieniu od przepisu źródłowego, skorzystałem z zakwasu razowego, chleb już nie jest taki biały, ale nadal jasny ;) 
Wpis znalazł się na listach Na zakwasie i na drożdżach, YeastSpotting i Panissimo (#26).


Składniki (na 1 bochenek):

Przygotowanie:
  1. Przed robieniem chleba odśwież zakwas - dodaj 50 g mąki żytniej razowej i 50 g letniej wody, dokładnie wymieszaj i odstaw na 12 godzin w temperaturze pokojowej.
  2. Do małej miseczki odmierz 200 g wody i rozpuść w niej sól. W drugiej miseczce rozpuść drożdże w pozostałej części wody. Do dużej miski odmierz 150 g zakwasu, następnie dodaj przesianę mąkę. Dodaj wodę z solą oraz rozpuszczone drożdże. Dokładnie wszystko wymieszaj (można mikserem na wolnych obrotach) i wyrabiaj dopóty, dopóki ciasto nie zacznie odklejać się od ścianek miski. Wtedy wyjmij ciasto na oprószony mąką roboczy blat, 2 - 3 razy zagnieć ciasto, uformuj z niego kulę i umieść w natłuszczonej misce. Odstaw pod przykryciem w ciepłe miejsce na 2 godziny.
  3. Po 2 godzinach wyjmij ciasto na blat roboczy i uformuj z niego podłużny bochenek. Bochenek umieść w natłuszczonej podłużnej foremce. Górę chleba dobrze oprósz maką. Odstaw chleb w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na 45 - 60 minut, oczywiście pod przykryciem. Wyrastanie zakończ, kiedy góra chleba zacznie dochodzić do górnego randu foremki.
  4. Nastaw piekarnik na temperaturę 220 °C. Gdy się nagrzeje, zmiejsz temperaturę do 210 °C i wstaw chleb. Piecz chleb 40 - 45 minut, z których kilka ostatnich piecz na dolnej grzałce, aby dół chleba był dopieczony.
  5. Po upieczeniu wyjmij chleb z piekarnika i przełóż z foremki na kratkę do całkowitego ostygnięcia.
Upieczony chleb w foremce
Upieczony chleb w foremce
Upieczony chleb nie w foremce
Upieczony chleb nie w foremce

Krótka przerwa na zmianę ustawień ustawień aparatu, a chleb sam zamienił się w modelkę
Krótka przerwa na zmianę ustawień ustawień aparatu, 
a chleb sam zmienił się w modelkę
Chleb i kromki
Chleb i kromki
Kromki
Kromki
Jasny chleb na zakwasie, łatwy
Jasny chleb na zakwasie, łatwy
inspirował blog Pracownia wypieków.

8 komentarzy:

  1. Wydaje mi się,że chleb jest faktycznie wart uwagi, ale podobne już piekłam wspomagając zakwas drożdżami.
    Foremkę takową posiadam , też ma zaokrąglone rogi, choć może mniej, rzeczywiście piecze się w niej znakomicie i nawet producent nazwał ją , "foremka chlebowa".
    Kocurek śliczny.POzdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo często piekę ten chlebek dla mnie jest doskonały pod względem konsystencji no i czasu :) Moje dzieciaki się nim zajadają.....Liska wie co dobre :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Prosty, biały. Rodziny kochaja takie chleby.
    A gdzie dostałes taka formę? Podoba mi sie, że jest waska i wysoka.
    Dołącz go do listy na mojej stronie, proszę, bo u Agaty juz zamknięte ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Foremkę dostałem u jednego producenta i hurtownika produktów dla piekarni i cukierni, który nie tylko ma sklep wysyłkowy, ale mogą w nim kupic tacy domowi chlebowypiekacze, jak my.

      Usuń
  4. Fajny chleb, super foremka - będe piekła. Mawiają że w prostocie siła :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Rewelacja, prosto, szybko, smacznie. Chleb wyszedł przepyszny.

    OdpowiedzUsuń
  6. Chleb z tego przepisu piekłam wiele razy zawsze wychodzi pysznynie zależnie od tego jaką mąkę użyłam a muszę przyznać że mąki mieszałam w różny sposób razowa żytnią w różnych proporcjach. Przepis sprawdził się za każdym razem. Gdy nie mam czasu na długie wyrastanie chleba na zakwasie zawsze korzystam ztego przepisu. Dziękuję za jego udostępnienie.

    OdpowiedzUsuń