13 grudnia 2013

Piernik litewski

Print Friendly and PDF
Piernik litewski.

Kolejny piernik, i jak każdy inny - smaczny. W odróżnieniu od pozostałych, które do tej pory przewinęły się przez mój piekarnik, jest znacznie bardziej wilgotny, i zawiera duuużo bakalii. Ale smakiem w niczym im nie ustępuje, i tak samo pachnie cynamonem, goździkami i innymi przyprawami.
Tym razem nie piekłem w podłużnych foremkach - keksówkach, postanowiłem upiec w kwadratowej blaszcze, o boku 23 cm i wysokości około 10 cm. Wydłużyło to czas pieczenia, w typowych, węższych keksówkach, czas pieczenia będzie oczywiście krótszy.
Jak zwykle nie udało mi sie udekorować piernika, przyszli goście, rzucili się na piernik, ledwo udało mi się zrobić kilka szybkich zdjęć. Najgorsze jednak jest to, że do świąt mam zgodę tylko na jeden piernik :(
Jest jeszcze jedna rzecz, która jednak mnie intryguje - na ile litewski jest ten piernik litewski....


Składniki (forma 23x23 cm):
  • 250 g mąki pszennej
  • 250 g mąki żytniej
  • 250 g miodu wielokwiatowego 
  • 150 g masła
  • 180 g cukru brązowego nierafinowanego
  • 260 g maślanki lub kefiru (szklanka)
  • 3 jajka
  • 2 łyżki przyprawy korzennej do piernika
  • 1 łyżeczka sody
  • 200 g bakalii (po 50 g migdałów, orzechów włoskich, fig i żurawiny)

Przygotowanie piernika:
  1. Migdały zalej wrzątkiem, niech się moczą co najmniej 5 minut, po czym obierz je ze skórki i pokrój na mniejsze kawałki. Tak samo pokrój na mniejsze części figi i orzechy włoskie. Bakalie możesz użyc, jakie chcesz, wg swojego gustu - byle ich było dużo.
  2. Roztop miód z masłem, i odstaw do ostygnięcia.
  3. Do miski przesiej obie mąki. Dodaj sodę, przyprawę do piernika, całość wymieszaj.
  4. W drugiej misce, znacznie wiekszej, utrzyj jajka z cukrem na puszystą masę. Cały czas miksując na wolnych obrotach, dodaj przestygnięty miód. Zmiejsz obroty miksera, i stopniowo dodawaj naprzemian to mąkę, to maślankę (lub kefir). Możesz już włączyć piekarnik, aby się powoli nagrzewał.
  5. Dodaj bakalie, przemieszaj kopyścią, aby bakalie równomiernie rozłożyły sie w masie. Przełóż do natłuszczonej blachy.
  6. Wstaw ciasto do piekarnika nagrzanego do o temperatury 180 °C, piecz około 80 minut - sprawdź patyczkiem, czy ciasto nie jest już mokre. Jeśli będziesz piec w keksówkach, czas pieczenia będzie krótszy, około 60 minut.
  7. Wystygnięty piernik wyjmij z formy. Jeśli chcesz, możesz go udekorować czekoladą lub jakąś polewą.
Piernik litewski.
Piernik litewski.
Piernik litewski.
Piernik litewski.
Piernik litewski.
Piernik litewski.
Piernik litewski.
Piernik litewski.
Festiwal Wigilijny Piernik 2013

inspirował serwis Domowe-Wypieki.pl.

8 komentarzy:

  1. Mniam, on jest bardzo smaczny. Robiłam kiedyś litewski.
    :)
    Dziękuję za udział w Festiwalu, podeślij link, będzie mi łatwiej zrobić podsumowanie.Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszny! Bardzo dziękuję za przepis i pozdrawiam :)! Wesołych Świąt :)!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę, i smacznego zatem, i Wesołych :)

      Usuń
  3. Może chociaż trochę uda mi się zaspokoić Twoja ciekawość, czy ten piernik litewski rzeczywiście jest litewski :)
    Otóż: patrzę właśnie na pożółkłą, lekko już postrzępioną kartkę z napisem w nagłówku "Piernik". Przepis nie wiem ile ma lat, wiem ile lat ma ta kartka i kto ją napisał. Napisała ją ponad 55 lat temu, pewna starsza już wtedy pani pochodząca z Litwy i wręczyła mojemu ojcu niedługo po ślubie moich rodziców :) Od tamtej pory w każde święta robiła go moja mama a teraz robię go ją. Uwielbiam ten smak bo nie da się go pomylić z żadnym innym. Twój przepis jest prawie litewski :) w oryginale nie było maślanki ani kefiru za to jest szklanka prawdziwej kawy i kakao w proszku. Proporcje są takie same, jednak mój przepis ma dwa razy większej wszystkiego i mieści się na dużą prostokątna blachę :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na to pytanie, jak bardzo litewski jest powyższy litewski, to raczej nie odpowiem :) Jedno jest pewne - przepisy ewoluują. Jako przykład podam nasz polski bigos - w każdym domu jest inny, smakuje innaczej, ale w kazdym domu jest polski i przepyszny :)
      Ale zostałem zaintrygowany - i zrobię sobie z kawą zamiast maslanki i kakaem. Tylko ile tego kakaa dodać?
      M.

      Usuń
    2. Tak, to prawda :) jednak jeśli posiadany przeze mnie przepis ewoluował, to dawno temu. Odkąd pamiętam nie zmieniło się nic.
      Przepis:
      1/2 kg mąki pszennej
      1/2 kg mąki żytniej
      Łyżeczka sody
      Łyżeczka soli amoniakalnej
      1/4 kg margaryny
      Kubek prawdziwej kawy
      3 dkg kakao
      1/4 kg miodu
      1/2 kg cukru
      3 jajka
      Zapachy
      Sól.

      Tyle oryginał. Sól amoniakalna to teraz jakaś abstrakcja, więc dodaje więcej sody lub łyżeczkę proszku do pieczenia. Mniemam, że kiedys nie było takich wynalazków stąd ta sól amoniakalna. Nikt nie miał pojęcia co kryje się pod pojęciem "zapachy" w kontekście piernika bo do innych ciast owszem, więc używam przyprawy do piernika. Reszta jak w przepisie a piernik wychodzi the beat od the best :) robiłam już z mąki żytniej 2000 i 720, osobiście wolę tę drugą bo z 2000 wychodzi bardziej zwarty. Mój piernik lezakuje od przedwczoraj. Spróbowałam "pietke" po wystudzeniu jak zwykle :) reszta czeka :)
      Smacznego i wesołych Świąt :)

      Usuń
    3. No i zrobiłem ten piernik :) Pierwszy raz na święta, ale nim go obfotografowałem, to mi go wyżarli :D
      Piernik jest fajny, oczywiście jest znacznie ciemniejszy (to przez kawę) i w smaku bardziej, hm, zdecydowany - tak bym to nazwał.
      Oczywiście wiadomo, że dużo zalezy od przyprawy (tu jak zwykle uzyłem swojej własnej, dodałem tylko drobinę chili dla wiekszej pierności). Wczoraj upiekłem po raz drugi - na Sylwestra. Mam nadzieję, że uda mi się zrobić zdjęcia.
      Dziękuję za piernikową wariację :)
      M.

      Usuń
  4. Przepraszam, jeden błąd. Nie 1/4 kg miodu tylko 1/2 kg. Tyle ile każdej mąki.
    Margaryne, miód, kawę i cukier podgrzać i wszystko rozpuścić i wymieszac. Nie studzić!
    Mąkę wymieszać z sodą i kakao. Jajka ubić z pół szklanki cukru.
    Gorącym miodem z cukrem i kawa zalewać mąkę i szybko mieszać. Dodać ubite jajka. Ja dodaje jeszcze bakalie. Masa szybko twardnieje, więc trzeba się spieszyć z wylewaniem na blachę.
    Ja piekę taka ilość w 180 stopniach przez około 90 minut.

    OdpowiedzUsuń